@anniehenningsson

måndag 16 februari 2015

Vad är LCHF?


Detta inlägg kommer ENDAST handla om LCHF, gillar du inte det så hoppa detta
inlägg och så är du varmt välkommen tillbaka senare
.

 

När jag testade LCHF förata gången, visste jag inte riktigt vad det innebar.
Jag tappade lite tron där ett tag

(nu i efterhand förstår jag för att det va att jag inte läst på tillräckligt)
Även om jag inte fattade så hjälpte det ändå mig att förlora 20 kilo på vågen.
Så man kan ju diskutera OM DET FUNKAR ELLER INTE....

Självklart alla behöver inte dela min uppfattning, alla tror vi på vad vi vill...
Jag hejar inte på Jesus men jag dissar verkligen inte de som gör det.
Alla har vi ett val i livet och vi gör VAD MAN VILL med det!!

Det absolut VÄRSTA jag vet är när folk hånar det någon annan brinner för!!!
Nog om detta och back to LCHF

När jag vid nyår i år verkligen BESTÄMDE mig, finns inget annat.

Visst fine när jag är bortbjuden eller på kalas så klart jag äter det jag blir serverad,
men jag menar i det stora hela... Jag är ju inte bortbjuden varje dag... i Wisch :D




Vad är då LCHF??

När du undviker socker och stärkelserik mat stabiliseras ditt blodsocker och
det fettlagrade hormonet insulin sjunker. Då ökar din fettförbränning och du blir mättare.
Det finns goda vetenskapliga skäl att LCHF fungerar.


Vad ska man äta då? Det jag är super NOGA med är att jag i affären tittar på innehållsförteckningen.
Högst 5 g kolhydrater per 100 g födoämne!!!!



VAD SKA MAN ÄTA?

KÖTT: Valfri sort. Nöt, gris, vilt, kyckling.
FISK & SKALDJUR: Alla sorter. Gärna feta fiskar som lax, makrill eller strömming. Undvik panering.
ÄGG: I alla former. Kokt, stekt, omelett.
NATURLIGT FETT & SÅSER: Använd gärna smör och grädde i matlagningen så blir det godare och du blir mättare. Bearnaisesås, hollandaisesås, läs innehållsförteckningen för att hitta kvalitetsprodukter eller gör själv. Kokosfett, olivolja och rapsolja är också bra alternativ.

OVANJORDGRÖNSAKER:Alla sorters kål, till exempel blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål. Sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat med mera.
MEJERIER: Välj alltid det fetaste alternativet. Riktigt smör och Bregott, grädde (40 %), crème fraiche, feta ostar. Fet grekisk/ turkisk yoghurt. Var försiktig med vanlig mjölk och fil, de innehåller mycket mjölksocker. Undvik smaksatta, sockrade och lättvarianter.

NÖTTER: Bra som tv-godis (helst i måttliga mängder).

BÄR: Okej i måttliga mängder, om du inte är superstrikt/-känslig. Goda med vispad grädde.

 
ALDRIG ÄTA!!!

SOCKER: Läsk, godis, juice, sportdrycker, choklad, kakor, bullar, kaffebröd, glass, frukostflingor.

STÄRKELSE: Bröd, pasta, ris, potatis, pommes frites, chips, gröt, müsli och så vidare. »Fullkornsprodukter« är bara mindre dåliga. Måttliga mängder rotfrukter kan vara okej om du inte är alltför noga med kolhydraterna.

MARGARIN: Industriell smörimitation. Har inga hälsofördelar, smakar dåligt.
Statistiskt kopplat till astma, allergier och andra inflammatoriska sjukdomar.

ÖL: Flytande bröd. Full av maltsocker tyvärr.

FRUKT:  Detta kan jag dock unna mig ibland, när jag är på caféer osv.. bättre än sött i alla fall.


ÄTA IBLAND:
Du bestämmer när det är fest. Viktnedgången kan bromsas en aning.

Alkohol: Torrt vin (vanligt rödvin eller torrt vitt), whisky, konjak, vodka, drinkar utan socker.
Mörk choklad: Minst 70 % kakao, helst bara lite.



VAD SKA MAN DRICKA DÅ??
VATTEN: Smaksatt eller kolsyrat om du vill.
KAFFE:  Gärna med vispgrädde i, testa! eller med en matsked ej smaksatt
kokos olja i när du är sugen.
TE: Svart, grönt, vitt …


Mer om LCHF kan ni läsa HÄR där mycket av det jag skrivit ovan kommer från.
JAG är stamkund på den sidan då den är outstanding bästa LCHF sidan!!


Funkar LCHF??
Bilda er egna uppfattning men här är mina före bilder..
.. ruggigt tråkiga bilder!!!
     
     
    Men med LCHF i mitt liv.. -25 kg lättare, inga onda knän och INGA onda leder!!!
     
     
     

    Det bästa??

    Det är jag har ca 12-15 kilon kvar som ska bort och de ska jag njuta mig ner
    av god SUND mat!!


    NU KÖR VI!!!

    TJOOOHOOOO

    låt 2015 bli DITT år!!!




     

     //kram Annie