@anniehenningsson

måndag 5 januari 2015

LCHF Tacopaj med extra HETTA!!

Pajdeg:
• 3 dl mandelmjöl
• 0,5 dl skalade sesamfrön
• 40 gram smör
• 1msk fiberhusk
• 1tsk salt
• 1ägg

Mixa mandelmjöl och sesamfrön i mixer/blender – lägg i resterande ingredienser och kör till en deg. 

Lägg degen att vila i kylskåp ca 30 min – 1 timme. Tryck ut i form 

Förgrädda skalet i 8-10 minuter i 175 grader.

Tacofärs:

600 g nötfärs

•1 gul lök

• 1 hel solo vitlök 

•1 msk tacokrydda utan socker 

• 1 dl vatten

• 2 tomater

• många jalapeños

smör att steka i

•salt

• 1/4 habanero

• 1/2 röd het chili 

Oströra:
• 3 dl lagrad ost
• 3 dl creme fraiche

Höj ugnen till 225 gr efter pajdegen är gräddad. Finhacka lök och vitlök och stek tillsammans med nötfärsen i lite smör. Blanda ner tacokrydda och vatten och låt det småputtra i 5 minuter. Smaka av med salt. Hacka jalapenosen och blanda ner dem i röran. Fyll sedan skalet med färsen och skiva tomaterna och lägg ovanpå tillsammans med jalapenos, blanda ihop oströran och bred över färsen. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter och servera.


Taco kryddan jag använde va denna.. 


Original recept från www.56kilo.se men jag har gjort min Tacopaj med mycket hetta i!! 

Tyvärr blev det inte så fina & många kort 
Tagna på pajen, men det va outstanding 
Den bästa tacopajen någonsin!!!! 

Kram